Zgoda
Szczegóły
O plikach cookie
icon
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Pliki cookie (ciasteczka) to małe pliki tekstowe, które mogą być stosowane przez strony internetowe, aby użytkownicy mogli korzystać ze stron w bardziej efektywny sposób. Prawo stanowi, że możemy przechowywać pliki cookie na urządzeniu użytkownika, jeśli jest to niezbędne do funkcjonowania niniejszej strony. Do wszystkich innych rodzajów plików cookie potrzebujemy zezwolenia użytkownika. Niniejsza strona korzysta z różnych rodzajów plików cookie. Niektóre pliki cookie umieszczane są przez usługi stron trzecich, które pojawiają się na naszych stronach.

Odmowa
Spersonalizuj
Zapisz wybrane
Zezwól na wszystkie
pl
en
Przystanek Kraśnik / Wizualizacje 3D & Branding

Portfolio

Przystanek Kraśnik / Wizualizacje 3D & Branding

Koncepcja architektoniczna, wizualizacja i branding przygotowane dla Przystanku Kraśnik - nowoczesnej, wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej

Image may contain: tree, house and building

 

 

Aktualnie Kraśnik wymaga natychmiastowych działań rewitalizacyjnych, szczególnie w jego starej części. Lokalny Program Rewitalizacji przewiduje szereg działań mających na celu poprawę estetyki historycznej części miasta, zwiększenie atrakcyjności dla odwiedzających, turystów i przede wszystkim mieszkańców.

 

Działania projektowe na obszarze objętym studium mają zagwarantować stworzenie atrakcyjnej przestrzeni pod każdym względem, dostosowanej dla ludzi w każdym wieku, gdzie życie społeczne i kulturalne, a także inne funkcje społeczne i reprezentacyjne zostaną przywrócone.

 

Celem koncepcji "Przystanek Kraśnik" było stworzenie wielofunkcyjnego kompleksu architektonicznie i urbanistycznie spójnego, który pełni funkcję zielonego placu z dominującą funkcją rekreacyjną, centrum transportu publicznego, nadając nowy wyraz w mieście, oraz kompleksu budynków z funkcją kulturalną i usługową, aby sprostać potrzebom mieszkańców różnych grup wiekowych. Przestrzeń ma być nowoczesna, przyjazna, estetyczna, a jednocześnie stać się wizytówką miasta, zachowując jak najwięcej historycznych obiektów związanych z tym obszarem. Zastosowane rozwiązania architektoniczne i urbanistyczne mają nawiązywać do stylu industrialnego, co ma odnosić się do przemysłowej historii miasta.

 

Wizualizacje i opracowanie graficzne: Lemonade Studio 

Projekt koncepcyjny: Dendewicz Projekt

 

 

Master plan

Image may contain: mapImage may contain: building, aerial and urban design

 

 

Skwer miejski

 

Skwer miejski obejmuje obszar znajdujący się między ul. Struga i ul. Mostową, w miejscu historycznego parku miejskiego. Projektowany teren jest odpowiedzią na prośby mieszkańców związane z minimalizacją wycinki istniejącego drzewostanu, a także na wzrost zapotrzebowania na tereny zieleni i rekreacji, poprawiające wizerunek miasta w jego historycznej dzielnicy.

 

Estetyczne, a zarazem funkcjonalne i zróżnicowane pod względem potrzeb zagospodarowanie ma mieć wizytówkowy charakter typowego skweru miejskiego, przeznaczonego na spotkania społeczności, miejsca odpoczynku dla zróżnicowanych grup społecznych, równocześnie atrakcyjne wizualnie dla przyjezdnych oraz potencjalnych turystów.

 

Image may contain: tree, grass and outdoorImage may contain: tree, outdoor and bicycleImage may contain: tree, grass and playgroundImage may contain: tree, outdoor and playgroundImage may contain: tree, outdoor and plant

 

 

Centrum przesiadkowe

 

Centrum przesiadkowe zostało zaprojektowane jako jednokierunkowy system komunikacyjny z zatoczkami, łączący ulicę Struga z ulicą Mostową. Centrum zapewnia usługi transportu dalekobieżnego, lokalnego oraz rowerowego.

 

W ramach centrum realizuje się:

  • toaletę publiczną znajdującą się w północno-zachodniej części terenu, zawierającą pomieszczenia sanitarne dla kobiet, mężczyzn i osób niepełnosprawnych, a także punkt dostępu do wody pitnej i infomat,
  • poczekalnię w formie zamkniętego, szklanego budynku, z rozkładem jazdy, monitorowaniem i dynamiczną informacją pasażerską, zlokalizowaną po stronie zachodniej,
  • zadaszone miejsca parkingowe dla rowerów w formie systemu schroniska rowerowego z uchwytami w północnej części,
  • stację samoobsługową do naprawy rowerów,
  • system przystanków autobusowych z monitoringiem oraz dynamicznym systemem informacji pasażerskiej z oświetleniem.

 

Image may contain: tree, outdoor and bicycleImage may contain: tree, road and outdoorImage may contain: road, outdoor and treeImage may contain: tree, road and outdoorImage may contain: tree, outdoor and bicycle

 

 

Pasaż usługowy

 

Równolegle do ul. Narutowicza utworzono kompleks czterech budynków o zróżnicowanej funkcji. Jest to budynek Centrum Kulturalno-Turystycznego, budynek dworcowy, uzupełniający funkcje budynków przy centrum przesiadkowym oraz dwa budynki przeznaczone dla usług, głównie gastronomicznych. Jeden z budynków jest wyższy od pozostałych, stając się dominantą w zastępstwie istniejącego w tym miejscu Kina Pola. Budynki przyjmują formę prostopadłościanów z elewacją z cegły rozbiórkowej.

 

By przełamać prosty kształt zastosowano liczne przeszklenia, dodając bryłom lekkości oraz projektując elementy elewacji z cegły ułożonej w formie ażurowych oraz trójwymiarowych wzorów.  Postawienie na minimalizm w zakresie doboru materiałów (tj. cegła, szkło, stal, beton i drewno), nadaje budynkom efektownej, nowoczesnej prostoty, a zarazem industrialnego klimatu, który nierozerwalnie kojarzy się z Kraśnikiem.

 

Wzdłuż północnej pierzei zaprojektowano deptak przeznaczony dla pieszych i rowerzystów, tworzący elegancką i przyjazną przestrzeń publiczną, korespondującą z budynkami i ich funkcjami.

 

Budowa kompleksu budynków o zróżnicowanej, a zarazem mocno sprecyzowanej funkcji pozwoli na stworzenie nowych możliwości spędzania czasu w tym miejscu, zaspokojenie potrzeb mieszkańców, wzrost komfortu podróżowania i bezpieczeństwo użytkowników.
 

Image may contain: tree and outdoorImage may contain: road, tree and outdoorImage may contain: road, sky and outdoorImage may contain: outdoor, sky and roadImage may contain: road, outdoor and tree

 

 

Bulwary na Grobli

 

Projektowany obszar ma charakter typowo rekreacyjno-spacerowy. W zachodniej części umieszczono plac piknikowy ze stołami, plac grillowy z altanami oraz miejscami na grilla. W miejscu, gdzie prawdopodobnie istniał młyn wodny utworzono staw z pomostem z kołem młyńskim. Ponadto bierze tutaj swój początek "Aleja na Grobli" biegnąca wzdłuż rzeki. Ciąg pieszy na grobli zamyka kapliczka.

 

W południowej części zaprojektowano plac zabaw dla dzieci, której charakterystycznym elementem jest konstrukcja stalowa przeznaczona do aktywności związanych ze wspinaniem. Dalej umieszczono schody terenowe z siedziskami, tworzące mały amfiteatr. We wschodniej części proponuje się utworzenie ogrodzonego psiego wybiegu o zróżnicowanym programie funkcjonalnym dla czworonogów.

 

Układ urbanistyczny całości założenia podyktował istniejący drzewostan. Dzięki temu ścieżki mają charakter organiczny, meandrują swobodnie wśród drzew i łączą poszczególne strefy funkcjonalne. Całość dopełniają rabaty z trawami ozdobnymi oraz bylinami płożącymi podsypane żwirem w ciemnym kolorze, które również tworzą fantazyjne, organiczne wzory.

 

Image may contain: tree, outdoor and waterImage may contain: tree, outdoor and grassImage may contain: tree, outdoor and playgroundImage may contain: tree, grass and outdoorImage may contain: tree, outdoor and playgroundImage may contain: tree, outdoor and playground

 

 

Identyfikacja wizualna

 

Zadaniem systemu identyfikacji wizualnej miejsca jest, zgodnie z nazwą, jego jednoznaczna identyfikacja oraz wyróżnienie na tle innych miejsc. W ten sposób buduje się fundament marki przestrzeni, nadaje się jej spójny charakter i wykorzystuje jego potencjał marketingowy.

 

Dzięki temu łatwiej jest rozpoznać miejsce w przestrzeni publicznej, co ma wpływ na jego odbiór przez mieszkańców, turystów i odwiedzających, a także integrację społeczności lokalnej wokół zdefiniowanych w systemie wartości. Jego rola jest więc znacząca, a samo stworzenie ma charakter czysto praktyczny.

 

Proponowane logo, a zwłaszcza jego sygnet ma charakter minimalistyczny. Głównym elementem składowym sygnetu jest prostokąt o proporcjach kształtu cegły, co nawiązuje do historii i tradycji miasta. Kształt sygnetu nawiązuje do znacznika na mapie, co idzie w zgodzie z propozycją określenia miejsca mianem „Przystanek Kraśnik”.

 

Pozwala również na szeroką, otwartą interpretację poprzez swój wyjątkowy i futurystyczny kształt, przywołując skojarzenia m.in. do robotyki - dziedziny nauki, która prężnie rozwija się w Kraśniku. Kolorystyka logo związana jest z herbem miasta, który również znalazł swoje miejsce w systemie razem z ikonografią, tablicami informacyjnymi oraz znakami.

 

Image may contain: sky, grass and outdoorImage may contain: screenshot and abstractImage may contain: grass, waste container and outdoor